Kallioverkotus
Kallioverkotus – turvaverkot irtokiville ja lohkareille
Teiden varsilla olevien kallioleikkausten kunnon huonontuessa tulee tarpeelliseksi parannella käyttäjien turvallisuutta lujittamalla kalliota ja/tai lisäämällä verkkoja kivien putoamisen estämiseksi. Toisinaan kohteesta riippuen ruiskubetonointi voi osoittautua järkeväksi ratkaisuksi. Lujitustyöt vaativat tyypillisesti erilaisia työvaiheita, jotka takaavat parhaan mahdollisen lopputuloksen kallioleikkauksen turvallisuuteen liittyen nyt ja tulevaisuudessa.
Kallioverkotuksen käyttökohteet
Kallioverkotus on käypä menetelmä erityisesti infra-, kaivos- ja rakennusalalla, jossa sitä käytetään:
- tunneleiden
- kaivosten
- louhosten
- autoteiden
- muiden leikattujen kalliorakenteiden turvallisuuden takaamisessa.
Kallioverkotus kohteen työvaiheena
Kallioverkotus tarkoittaa menetelmää, jossa työstetyn kallion pintaa lujitetaan ja vakautetaan pitkäikäisemmäksi asentamalla siihen soveltuvia teräsverkkoja. Teräsverkkoja käytetään yhdessä muiden tukimenetelmien, kuten kallion pultituksen kanssa estämään kivien irtoaminen kriittisiin paikkoihin. Työ toteutetaan useimmiten ennaltaehkäisevällä näkökulmalla, kun halutaan vähentää kallioleikkauksen sortumisriskiä. Kallioverkkoja käytetään yhdessä kalliopulttien kanssa. Kallioverkkojen tehtävä on estää pienten kivien putoileminen pulttien välistä. Kallioverkot asennetaan joko käsin tai hyödyntämällä työkoneita, riippuen verkon ja urakan vaatimuksista. Kallioverkkoja käytetään usein yhdessä ruiskubetonoinnin kanssa, jolloin verkko toimii raudoitteena betonille.
Kallioverkotus toimii tasaamalla kallioon kohdistuvaa kuormitusta laajemmalle alueelle, mikä auttaa pitämään mahdolliset irtoavat kivenlohkareet paikallaan. Kalliorakentamiseen liittyy usein yhteiskunnan kannalta tärkeä tarve, jonka päämääränä on parantaa muun muassa liikenteen sujuvoittamista, logistiikkaa ja energiantuotantolaitosten toimintaa.
Kalliopannoituksella lisää lujuutta haastaviin kohteisiin
Kalliopannoitus ja kallioverkotus menetelmiä käytetään usein yhdessä erityisesti monimutkaisissa ja haastavissa lujitusprojekteissa. Kalliopannoitus toimii lisävahvistuksena, kun kallioverkotus ei yksinään riitä estämään suurten lohkareiden irtoamista, tai kohteessa jossa kalliopinta on erityisen epävakaa. Kalliopinnat, joissa on suuria halkeamia tai irtoavia lohkareita voidaan ensin pannottaa teräsvanteilla, jonka jälkeen asennetaan teräsverkko kallioverkottamalla koko kalliorakenne. Tällä menetelmällä saavutetaan kestävä ja turvallinen kokonaisuus.
JIITEE Työt kallioverkotuksen ammattilaisena
JIITEEllä on oma osaava henkilöstö ja tarvittavat välineet kaikkiin kallioverkotuksen vaiheisiin alkaen rusnauksesta ja kasvillisuuden poistosta, pulttaukseen, verkotukseen ja aina valmiin kohteen luovutukseen saakka. Monipuolisella ja alati kehittyvällä kalustolla JIITEE toimii tehokkaasti ja turvallisesti lujittamalla sekä verkottamalla myös korkeimmat kallioleikkaukset. Kallioverkot, kaivosverkot, lujitusverkot ja sideverkot – verkko kuin verkko, JIITEE Työt asentaa sen ammattitaidolla.
JIITEE toteutti myös pintaverkotus- ja kallionlujitustöitä Kittilässä Agnico Eagle Finlandin haettua uusia urakoitsijoita eri projektien tarpeisiin, lue lisää kultakaivos kohteesta.
Kallioverkotukset, joita olemme tehneet
- Agnico Eagle, Kittilän kaivos – Muun muassa kaivoksen päätason ja murskaamohallin pintaverkotukset sekä kuilujen lujitusverkotukset
- Outokumpu Chrome, Kemin kaivos – Skanska Infra Oy – Lujituspultitus n. 150 000 m, verkon asennus n. 10 000 m2
- Pepallonmäen junatunnelin saneeraus (560m) – R. Ajalin Oy – Tartuntatappien poraus ja juotto, verkotus ja ruiskubetonointi 1 300 m3, verhousmaton asennus ja jälkitiivistystyöt
- Jätevedenpuhdistamon saneeraus Henriksdal, Tukholma – YIT Sverige AB – Jätevedenkäsittelyhallien saneeraus, kattorakenteiden lujitus, poraus ja pulttaus 28 000 jm, verkotus n. 20 000 m
- Porttipuisto, Vantaa – Lujalouhinta Oy – Kallioseinämän 4 000 m2 irtokiviverkotus ja 1 200 tartuntatapin poraus ja juotto
- Lavianmäki junatunnelin saneeraus (580m) – Destia Rail Oy – Tartuntatappien poraus ja juotto 11 500 kpl. Verkotus 11.500 m2, ruiskubetonointi n. 12 000 m2
- Länsimetro Kivenlahti, Espoo – Kalliorakennus-Yhtiöt Oy – Kivenlahden metroaseman suojaverkon asentaminen ruiskubetonin päälle 15 000 m2 ja 15 000 kierretapin poraus ja juotto
- Länsimetro Soukka, Espoo – Kalliorakennus-Yhtiöt Oy – Soukan metroaseman suojaverkon asentaminen ruiskubetonin päälle 10 000 m2 ja 10 000 kierretapin poraus ja juotto
- Länsimetro Kaitaa, Espoo – YIT Infra Oy – Kaitaan metroaseman rosteriverkon asentaminen 8 500 m2
Ota meihin yhteyttä
Jätä meille tarjouspyyntö ja yhteystietosi vapaamuotoisen viestin kera alla olevalla lomakkeella, niin olemme sinuun pikimmiten yhteydessä.