Teks­ti: Helen Part­ti

Maan­tei­tä pit­kin mat­kus­taes­sa ja iso­jen tie­työ­mai­den koh­dal­la kal­lio­leik­kauk­sia kat­sel­les­sa jo­kai­nen var­maan toi­voo, ettei sei­nä­mis­tä ir­toai­si ki­vi­loh­ka­rei­ta. Jos­kus niin kui­ten­kin käy, mikä voi olla vaa­ral­lis­ta. Esi­mer­kik­si viime ke­sä­nä kal­lio­leik­kauk­ses­ta ir­ron­nei­ta ki­vi­loh­ka­rei­ta vyö­ryi Kehä III:lle. Hen­ki­lö­va­hin­goil­ta on­nek­si väl­tyt­tiin.

Van­taal­la si­jait­se­va JII­TEE Työt hä­ly­tet­tiin pai­kal­le, ja huo­lel­li­sen sel­vi­tys­työn jäl­keen kal­lio­ra­ken­ta­mi­sen am­mat­ti­lai­nen lu­jit­ti kal­lion kes­tä­väk­si ja tur­val­li­sek­si.

Vuon­na 2011 pe­rus­tet­tu JII­TEE Työt Oy on eri­kois­tu­nut lu­ji­tus­töi­hin. Vuon­na 2022 yri­tys laa­jen­si toi­min­taan­sa mer­kit­tä­väs­ti os­ta­mal­la maa­na­lai­seen lou­hin­taan eri­kois­tu­neen Poh­jo­lan Kal­lio­työ Oy:n.

Yh­dis­ty­mi­sen seu­rauk­se­na JII­TEE Työt pys­tyy nyt tar­joa­maan isoja pal­ve­lu­ko­ko­nai­suuk­sia lou­hin­nas­ta lu­jit­ta­mi­seen ja sa­nee­rauk­siin. Työ­maat vaih­te­le­vat maan­tei­den ja rau­ta­tei­den kal­lio­leik­kauk­sis­ta tun­ne­lei­den lou­hin­taan ja kun­nos­tuk­seen. Koh­tei­den jou­kos­sa on muun muas­sa pys­ty­kui­lu­ja, park­ki­hal­le­ja ja vie­mä­ri­tun­ne­lei­ta.

Am­mat­ti­tai­to näkyy haas­ta­vis­sa ura­kois­sa

Siis­tin maa­na­lai­sen kui­lun sei­nä­män taak­se kät­key­tyy iso määrä kal­lio­ra­ken­ta­mi­sen huip­puo­saa­mis­ta.

Ensin kal­lioon teh­dään suun­ni­tel­mien mu­kai­nen kuilu lou­hi­mal­la, ir­ti­po­raa­mal­la tai vai­je­ri­sa­haa­mal­la. Sit­ten kui­lun pinta vii­meis­tel­lään rus­naa­mal­la ir­to­ki­vet pois.

Seu­raa­vak­si lou­hit­tuun kui­luun po­ra­taan reiät, joi­hin asen­ne­taan lu­ji­tus­pul­tit juo­tos­se­men­til­lä. Tämän jäl­keen asen­ne­taan ruis­ku­be­to­ni­sa­lao­jat oh­jaa­maan ve­si­vuo­to­ja. Tar­vit­taes­sa asen­ne­taan vielä lu­ji­tus­verk­ko, jonka jäl­keen pinta vii­meis­tel­lään ruis­ku­be­to­nil­la.

Kuva: Samp­pa Fjä­der

Lu­ji­tus­töis­sä JII­TEE Työt on alan­sa yk­kö­nen

– Olem­me teh­neet yli 250 kui­lun lu­ji­tus­työt viime vuo­sien ai­ka­na, ker­too joh­ta­ja Janne Jun­tu­nen.

Vuon­na 2021 JII­TEE Työt vii­meis­te­li Kit­ti­läs­sä Eu­roo­pan suu­rim­man kul­ta­kai­vok­sen ki­lo­met­rin sy­vyy­teen teh­dyn kui­lun poh­jao­san lu­ji­tus­työt. Pa­rais­ten kai­vok­sel­la yri­tys puo­les­taan louhi ja lu­jit­ti 340-​metrisen tun­ne­lin. JII­TEE Työt oli mu­ka­na myös maa­il­man en­sim­mäi­sen ydin­jät­teen lop­pusi­joi­tus­kui­lun ra­ken­ta­mi­ses­sa. Sa­man­lais­ta kohdet-​
ta ei muu­al­ta löydy.

Kal­lio­ra­ken­ta­mi­sen eri­kois­osaa­ja on teh­nyt li­säk­si yli 200 tuu­li­myl­lyn pe­rus­tuk­sen poraus-​, vesimenekki-​ ja in­jek­toin­ti­työt.

– Meil­lä on juuri sel­lai­set porat ja in­jek­toin­ti­ka­lus­to, joita työ vaa­tii. Kyllä mei­dän kä­den­jäl­kem­me alkaa niis­sä jo näkyä, Jun­tu­nen to­te­aa.

Par­hail­laan JII­TEE Työt työs­ken­te­lee vie­mä­ri­tun­ne­liin liit­ty­vän pro­jek­tin pa­ris­sa Hel­sin­gin kes­kus­tas­sa. Lou­him­me tun­ne­lia maan alla kes­kel­lä kau­pun­kia pai­kas­sa, jossa en­tuu­des­taan ole­vat viemäri-​, huolto-​ ja met­ro­tun­ne­li te­ke­vät siitä haas­teel­li­sen. Kai­ken­lai­nen tä­ri­nä ja ym­pä­röi­vät ra­ken­nuk­set on otet­ta­va huo­mioon, kun mie­ti­tään esi­mer­kik­si ai­kaik­ku­noi­ta rä­jäy­tyk­sil­le, Jun­tu­nen ker­too.

JII­TEE Työt koh­ta­si poik­keuk­sel­li­sia haas­tei­ta vas­ti­kään myös Koi­vu­haan ja Har­jusuon vä­lil­lä teh­tä­vän jä­te­ve­si­vie­mä­ri­tun­ne­lin sa­nee­rauk­ses­sa Keski-​Uudellamaalla. Hanke oli eri­tyi­sen vaa­ti­va siksi, että sa­nee­raus to­teu­tet­tiin sa­maan ai­kaan, kun vie­mä­ri­tun­ne­li oli käy­tös­sä. Koh­tees­sa vaa­dit­tiin kor­keim­man tason suo­ja­va­rus­tus­ta ja mo­ni­kaa­su­mit­ta­rei­ta il­man­laa­dun jat­ku­vaan tark­kai­luun.

Laa­dun takaa si­tou­tu­nut ja mo­ti­voi­tu­nut hen­ki­lös­tö

Kal­lio­ra­ken­ta­mi­nen vaa­tii hen­ki­lös­töl­tä pait­si vank­kaa am­ma­til­lis­ta osaa­mis­ta myös vah­vaa pai­neen­sie­to­ky­kyä ja yh­teen hii­leen pu­hal­ta­mis­ta. Työ­nan­ta­jan on puo­les­taan rea­goi­ta­va no­pein liik­kein eri­tyyp­pi­siin ti­lan­tei­siin: Kehä kol­mo­nen­kaan ei voi­nut odot­taa kor­jaus­toi­men­pi­tei­tä pit­kään.

– Pys­tym­me or­ga­ni­soi­maan no­peas­ti hen­ki­lös­töä eri­lai­siin työ­teh­tä­viin. Tun­nem­me työn­te­ki­jäm­me eri­tyi­sen hyvin, sillä he ovat teh­neet meil­lä töitä monta vuot­ta. Hen­ki­lös­tön vaih­tu­vuus yh­tiös­sä on myös vä­häis­tä, ker­too ope­ra­tii­vi­nen joh­ta­ja Lassi Le­vas­te.

Kun työn­te­ki­jät tun­te­vat toi­sen­sa, he myös tsemp­paa­vat toi­si­aan vaa­ti­vis­sa työ­olois­sa.

– Kun teh­dään kal­lioi­den lu­ji­tuk­sia ja lou­hin­taa, on ää­ret­tö­män tär­ke­ää, että työn­te­ki­jöi­den mo­ti­vaa­tio on kun­nos­sa. Muu­ten hom­mat eivät edis­ty.

Kal­lio­ra­ken­ta­jat liik­ku­vat maan­tie­teel­li­ses­ti hyvin eri­tyyp­pi­sis­sä koh­teis­sa. Työ­olot ovat vaa­ti­vat, ja työ­vuo­rot voi­vat olla ajoit­tain pit­kiä­kin.

– Täy­tyy tehdä laa­du­kas­ta työtä ko­vis­sa työ­olois­sa kovan pai­neen alla. Työn­te­ki­jöi­den pitää si­tou­tua yri­tyk­seen. Meil­lä yh­des­sä te­ke­mi­sen kult­tuu­ri on poik­keuk­sel­li­sen hyvä, Le­vas­te päät­tää.

Ota yh­teyt­tä

Olem­me val­mii­na tart­tu­maan toi­meen!

Mo­ni­puo­li­nen osaa­mi­sem­me ulot­tuu myös kai­vok­sil­le, jotka ovat meil­le tut­tu­ja työym­pä­ris­tö­jä. Jos tar­vit­set am­mat­ti­lais­ta to­teut­ta­maan urak­ka­si, ota yh­teyt­tä mei­hin.

Katso myös nämä

Au­rin­ko­puis­to­jen pe­rus­tus­työt

Au­rin­ko­voi­ma­lat sei­so­vat tu­ke­vil­la pe­rus­tuk­sil­la

Teol­li­sen mit­ta­kaa­van au­rin­koe­ner­gia­pro­jek­tit tar­joa­vat va­kaa­ta, luo­tet­ta­vaa ja pit­käi­käis­tä ener­gi­aa tu­le­vil­le su­ku­pol­vil­le.

Lue juttu
Lou­hin­ta­työt

JII­TEE Työt lou­hii ja lu­jit­taa 340-​metrisen tun­ne­lin Pa­rais­ten kai­vok­sel­le

JII­TEE Työt aloit­ti tou­ko­kuun alus­sa ura­kan Pa­rais­ten kai­vok­sel­la Varsinais-​Suomessa. Ura­kan ti­laa­ja…

Lue juttu
Au­rin­ko­puis­to­jen pe­rus­tus­työt

Pe­rus­tus­työt au­rin­ko­puis­toil­le van­kal­la ko­ke­muk­sel­la

JII­TEE Työt on te­ho­kas kump­pa­ni au­rin­ko­säh­kö­voi­ma­loi­den pe­rus­tus­ten ra­ken­ta­mi­seen.

Lue juttu